Näyttelijälinja matkasi kevätlukukauden alkajaisiksi Ranskaan Clermont-Ferrandin lyhytelokuvafestivaaleille.

Ranskalainen näyttelijä-opettaja Phil Fasquel vieraili alkusyksystä 2018 opettamassa meitä näyttelijöitä. Hän kertoi meille kotikaupunkinsa Clermont-Ferrandin maailman suurimmista kansainvälisista lyhytelokuvafestivaaleista, ja innostuimme heti, kun Phil kutsui meidät sinne. Aloimme heti varata majoitusta ja lentoja Ranskaan. Matka olisi omakustanteinen, koska se ei sisältynyt opintomaksuun. Kun tarpeeksi aikaisin varasimme majoituksen, saimme hyvin edullisen mutta surkean “hotellin”. Lennotkin saimme hyvään hintaan, kun jo syksyllä ostimme liput. Yhteyshenkilömme Clermont-Ferrandissa auttoi asioiden järjestämisessä, muun muassa ilmaisten festivaalilippujen hankinnassa.

Tammikuun viimeisenä päivänä lento lähti aikaisin aamulla Helsinki-Vantaalta Charles de Gaullen lentokentälle Pariisiin. Pariisista lensimme sitten Clermont-Ferrandiin. Saavuimme kohteeseemme iltapäivällä. Clermont-Ferrand oli kaupunkina kaunis ja rauhallinen, mutta kuitenkin elämää täynnä. Siellä oli helppo kulkea ratikalla, ja festivaalilippuun kuului ilmaiset matkat julkisessa liikenteessä. Suomen tammikuisesta kylmyydestä ja pimeydestä oli ihana tulla keväiseen ja lämpimään Clermont-Ferrandiin.

Matkan alussa yhteyshenkilömme ystävällisesti esitteli meille paikkoja ja kaupunkia. Hän myös piti meille kaksipäiväisen workshopin studiossa, jossa tutustuimme ranskalaiseen tapaan käsitellä näyttelijäntyötä. Se oli kokeilevaa, ja käytimme apuna muun muassa musiikkia ja kuvataidetta. Workshop oli mieltä avartavaa vaihtelua siihen, mitä koulussa olimme oppineet.

Festivaaleilla näimme monia erilaisia, hyviä elokuvia. Joukossa oli myös muutamia suomalaisia lyhäreitä. Erilaisia näytöksiä oli joka päivä ympäri kaupunkia aamusta iltaan. Eräässä näytöksessä tapasimme Suomen elokuvasäätiön edustajan Otto Suurosen, joka kutsui meidät pohjoismaisen elokuvateollisuuden juhliin, jossa tapasimme elokuvantekijöitä useista eri maista. Sieltä jatkoimme kuokkimaan saksalaisten vastaavaan juhlaan.

Yhteyshenkilömme kutsui meidät harrastajaryhmänsä improvisaatiotunnille, jolla työskentelimme yhdessä ranskalaisten kurssilaisten kanssa. Teimme dialogikohtauksia, joissa jokainen puhui omaa kieltään. Siitä kehkeytyi hassuja tilanteita, joissa pääsi eteenpäin elekielellä.

Paikallinen opettajamme pyysi meitä pitämälleen englannintunnille juttelemaan englanniksi lääketieteen opiskelijoidensa kanssa. Oli rentoa jutustella heidän kanssaan. Tapasimme myös ranskalaisia toimittajaopiskelijoita, jotka haastattelivat meitä. Sekin tilaisuus oli leppoisa.

Kävimme eräällä koululla kiertelemässä erilaisia pisteitä, joissa tutustuimme muun muassa virtuaalitodellisuuteen ja paikallisten luovien ja media-alojen koulujen toimintaan, kuten elokuvan tekemiseen, lavastamiseen ja animaatioon. Kävimme myös katselemassa nähtävyyksiä. Kymmenen päivän jälkeen saavuimme takaisin Helsinki-Vantaalle myöhään illalla.